Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general
L’edifici del Banc d’Espanya a Barcelona

El COAC impugna la licitació del projecte de remodelació de l’edifici del Banc d’Espanya a Barcelona

Imatge: 
© Google Maps I Yeagov

Arrel de la impugnació del COAC, el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TARC) ha decidit suspendre provisionalment el procediment de contractació per al projecte de remodelació de l’edifici del Banc d’Espanya a Barcelona, com ja va fer anteriorment amb el projecte de La Sagrera, a l’espera de la resolució definitiva. Paral·lelament, el Banc d’Espanya ha reaccionat modificant algunes clàusules de la licitació: ha modificat el termini de referència per acreditar l’experiència, ampliant-lo als últims 5 anys; i ha eliminat l’exigència d’acreditar espais destinats a usos industrials. El Col·legi continua ferm en les al·legacions presentades, que anaven més enllà d’aquestes qüestions. Tot i que el procediment hagi quedat temporalment suspès, els interessats han de presentar sol·licitud abans del termini establert, que s’ha ampliat fins el 15 d’abril.

El COAC ha presentat, amb data 4 de març, recurs especial davant el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals contra la licitació per a la "redacció del projecte de remodelació de l’edifici del Banc d’Espanya a Barcelona i la direcció facultativa i coordinació de seguretat i salut de les obres de reorganització dels espais bancaris".

El projecte, segons descriu el Banc en la documentació publicada, consisteix en la reorganització dels espais bancaris de la sucursal de Barcelona i la remodelació de la totalitat de les plantes de l’edifici per convertir-les en diàfanes per a ús d’oficines.

La posició del Col·legi
D’una banda, el COAC creu que el concurs no incorpora els instruments per garantir que l’adjudicació vetlli per la qualitat de “la creació arquitectònica i la qualitat de les construccions”, qüestions que la Directiva 2005/36/CE del Parlament Europeu i del Consell considera d’interès públic.

D’altra banda, tampoc s’incorporen instruments suficients per seleccionar la proposta que garanteixi millor la qualitat arquitectònica, per sobre de criteris com ara el del preu o bé la facturació dels licitadors, tal com ho recomana la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell.

Finalment, el Col·legi també considera que el concurs formula requisits per a les empreses que es vulguin presentar que són del tot desproporcionats i que restringeixen innecessàriament la lliure concurrència. Així, es limita només al període dels darrers 3 últims anys les referències a aportar per garantir la seva solvència tècnica; i se’ls exigeix un volum mínim de facturació de 3 milions i mig d’euros anuals, obtingut en almenys un dels darrers tres exercicis. Aquests requisits són especialment inapropiats tenint en compte la crisi en què es troba el sector i la poca inversió en obra pública.

Tractant-se d’un projecte de rehabilitació d’un edifici de titularitat pública, emblemàtic tant per la seva envergadura com per la seva ubicació, cal dur-lo a terme de manera exemplar. És per això que el Col·legi es posiciona d’aquesta manera, demanant, com ja va fer en el cas de l’estació de La Sagrera, que el Banc d’Espanya apliqui les recomanacions de les directives europees. 


Resolució d'adopció de mesura provisional del TACRC, 17 de març de 2016

Recurs presentat pel Col·legi d'Arquitectes el 4 de març de 2016

Accés al concurs

4/03/2016
Tornar